آیا پودرهای پروتئین برای بدن مناسب هستند؟

آیا پودرهای پروتئین برای بدن مناسب هستند؟

آیا پودرهای پروتئین برای بدن مناسب هستند؟

پروتئین یکی از مواد مغذی خوب است. انسان ها برای ترمیم سلول ها و بهبود رشد سالم به پروتئین نیاز دارند. پروتئین را می توانید به صورت عمده در تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی پیدا کنید.

با این حال غذاهای عادی تنها جایی نیست که می توانید این ماده مغذی را بدست بیاورید. انواع فراوانی از پودرهای پروتئین وجود دارد – وی، شاهدانه، سویا، نخود و … – و می توانید آنها را به غذاهایی که روی هم رفته مواد مغذی بالایی ندارند اضافه کنید.

اما آیا دریافت پروتئین از پودرها به همان اندازه غذاهای کامل برایتان مناسب است؟

در بیشتر موارد جواب این سوال ” نه ” است. در غذاها مواد زیست فعالی هستند که نمی توانیم تکثیرشان کنیم اما می دانیم مفید هستند.

خوردن غذایی که سرشار از پروتئین است می تواند دیگر مواد مغذی که فرد به آنها نیاز دارد را برایش محیا کند. برخی از افراد فقط سفیده تخم مرغ را برای دریافت پروتئین استفاده می کنند در حالی که با خوردن زرده می توانند ویتامین A و B را نیز جذب کنند.

جدای مواد مغذی، پروتئین موجود در این پودرها کیفیت پروتئینی که در غذاها هست را ندارد. پروتئین برای بدن آمینو اسیدی که بدن نمی تواند خود تولید کند را محیا می کند. با اینکه برخی از پودرهای پروتئین آمینو اسیدهای کامل را در خود دارند اما همه انواع آن به اندازه ای نیست که بتوانند نیازهای انسان را برآورده کنند. به صورت کلی پودرهای پروتئین حیوانی – مانند وی، کازئین یا پروتئین سفیده تخم مرغ – از پودرهای پروتئین غیر حیوانی کامل تر هستند.

اگر 15 درصد کالری دریافتی روزانه خود را از پروتئین دریافت کنید به هیچ وجه به مکمل های پروتئین نیاز پیدا نمی کنید. بنابراین از این مقدار یا بیشتر از آن پروتئین در روز مصرف می کنید هیچ نیازی به اضافه کردن پودر پروتئین به برنامه خود ندارید.

اما پودرهای پروتئین برای بعضی راهی ساده برای جذب این ماده مغذی است. برای ورزشکاران و افرادی که مرتب ورزش می کنند خوردن پروتئین و کربوهیدرات بعد از ورزش برای ریکاوری بسیار اهمیت دارد. پروتئین به ساخت و ترمیم عضلات کمک می کند و کربوهیدرات به سوخت رسانی مجدد و پر کردن منابع قند که خالی شده اند می پردازد.

خوردن یک اسموتی حاوی پروتئین در باشگاه راحت تر از آماده کردن سالاد یا ساندویچ است. پودرهای پروتئین نمی توانند همان خاصیت پروتئین طبیعی که از غذا دریافت می کنند را داشته باشند اما می توانند باعث صرفه جویی در مدت زمانی شوند که غذا را آماده می کنید.

صرفا با اضافه کردن پروتئین انتظار نداشته باشید یک شبِ فیزیک بدنی تان بهتر شود و سلامتتان بهبود پیدا کند. متاسفانه بسیاری از افراد با فکر اینکه اضافه کردن مکمل پروتئین به برنامه غذایی شان به صورت جادویی تغییر ایجاد می کند دست به این کار می زنند. پروتئین کالری اضافه می کند و تنها خوردن آن بدان معنی نیست که عضله اضافه می کنید. دریافت پروتئین باید با ورزش ترکیب شود.

در پایان توصیه می شود پروتئین مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنید تا دیگر ریز مغذی ها و فیبر همراه آن به ارتقاء سلامت برنامه غذایی تان کمک کند.

نویسنده: الکساندرا سیفرلین

منبع:دکتر کرمانی به نقل از TIME mag

تغذیه و سلامت

نظرات شما :

:: ارسال نظر