ویتامین آ – غذاهای دارای ویتامین A

به ما انرژی بدین
[مجموع رای‌ها: 0 میانگین امتیاز: 0]

ویتامین آ – غذاهای دارای ویتامین A

ویتامین آ - غذاهای دارای ویتامین A

ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. ویتامین‌های آ یا رتینول برای بهبود بینایی افراد در نور کم مثل شب و حفظ سلامتی سطح چشم، دفاع از بدن و سلامتی پوست است. ویتامین A به شکل خالص در منابع گیاهی وجود ندارد بلکه پیش سازهای آن یعنی کاروتن ها به اشکال مختلف در گیاهان وجود دارند. این ویتامین به ۳ فرم رتینول، رتینال و رتینوئیک اسید وجود دارد.

بر اثر کمبود این ویتامین فرد دچار ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم می‌شود که به این بیماری گزروفتالمی(xerophthalmia) می‌گویند. اگر کمبود خیلی شدید شود فرد نابینا خواهد شد؛ ولی کمبود آن فرد را دچار شب کوری می‌کند.

ویتامین آ نقشی حیاتی در فعالیت سالم قلب و عروق بدن داشته و در تنظیم سالم فشار خون لازم است.

ویتامین آ در زخم‌های پوست، جوش‌ها و سایر عوارض پوستی چون دارویی، اثری درمانی داشته و کمبود آن موجب دیر درمان شدن زخم می‌شود.

ویتامین آ برای فعالیت مویرگ‌ها و حفظ جدار آنها لازم بوده و در عوارض قلبی عروقی یا خونریزی‌های مغزی کمبود این ویتامین دیده می‌شود.

ویتامین آ در عوارض و صداهای گوش در دوران سالمندی موجب درمان و رفع آن عوارض شده و مصرف آن از به وجود آمدن این عوارض و صداهای مختلف در گوش جلوگیری می‌کند.

ویتامین آ در نگهداری از سلول‌های بدن و شادابی آنها و جلوگیری از پیری زودرس تأثیر شایسته‌ای دارد و امروز در درمان‌های ژرونتولژی و جلوگیری از نابودی و مرگ اعضای بدن از ویتامین «آ» استفاده درمانی می‌شود.

ویتامین آ در بیماری‌های دستگاه تنفسی و سلول‌های مخاطی آن نقش درمانی داشته و کمبود آن موجب عوارض و آتروفی بافت‌های مخاطی بینی می‌گردد.

ویتامین آ در دوران بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف در بدن، مقاومت بدن را زیاد و عوامل ضد بیماری را تقویت می‌کند و موجب رفع بیماری شده و به سلامت بدن کمک می‌کند.

ویتامین آ در رشد و نمو تأثیر دارد و برای کودکان جزو ضروریات حیاتی است و موجب فعالیت و نشاط آنان می‌شود.

ویتامین آ در زگیل یا دانه‌های پوستی موجب درمان شدن بوده و به نظر می‌رسد کمبود این ویتامین موجب بروز این دانه‌ها یا زگیل می‌شود.

مصرف بیش از حد این ویتامین موجب مسمومیت می‌شود.

منابع ویتامین آ

روغن جگر ماهی، هویج (در هویج ماده‌ای به نام کاروتن وجود دارد که بدن آن را تبدیل به ویتامین آ می‌کند).

جگر گوساله، جگر مرغ، جگر گاو، پنیر، زرده تخم‌مرغ، کره تازه، قلوه

در سبزیجات، جعفری، کدو، اسفناج، کاهو و شاهی بیشتر از سایر سبزیجات دارای ویتامین آ هستند. در میوه‌ها، خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال بیشتر از سایر میوه‌ها دارای ویتامین آ می‌باشند.

نام ماده غذایی                                         میکروگرم (µg) در ۱۰۰ گرم
فلفل تند پاسیلای خشک                                        ۱۷۸۸
هویج خام                                                            ۸۳۵
زردآلو آب گرفته شده (کم رطوبت) و نپخته                  ۶۳۳
کدو تنبل باترنات پخته یا تنوری بدون نمک                   ۵۵۸
شلغم تنوری، آب‌پز یا فریزری بدون نمک یا با نمک        ۵۳۸
کلم کالی خام                                                     ۵۰۰
اسفناج خام                                                        ۴۶۹
مرزنگوش خشک                                                  ۴۰۳
شوید تازه                                                           ۳۸۶
زرده تخم مرغ خام یا فریزری                                   ۳۱۶
چغندر (لبو) خام                                                  ۳۱۶
برگ بو                                                              ۳۰۹

میزان مورد نیاز

کودکان، چهار صد تا ششصد میکروگرم در روز

خانم‌ها، هشتصد میکروگرم در روز

مادران شیرده، هزار و سیصد میکروگرم در روز

آقایان، نهصد میکروگرم در روز

نظرات شما :

:: ارسال نظر