چگونه خوشبین و مثبت اندیش شویم؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید (sharing)

چگونه خوشبین و مثبت اندیش شویم؟

چگونه خوشبین و مثبت اندیش شویم؟

مطالعات جدید محققان نشان می دهد افراد خوش بین به دلیل هوش ذهنی بالا توانایی فوق العاده ای در حل مسائل نسبت به افراد بدبین دارند.

آیا شما فرد خوشبینی هستید یا بدبین؟ پاسخ این سوال بستگی به توجه و نگرش شما نسبت به زندگی و همچنین فرآیندهای شیمیایی مغزتان دارد.

محققان می گویند مثل هر عادت دیگری که مغز از طریق تکرار یاد می گیرد تکرار و تمرین افکار مثبت هم باعث آمادگی مغز برای پذیرش واقعیت های مثبت می شود.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ذهنتان را به سمت افکار منفی سوق می دهید و به بدبینی عادت کرده اید در ادامه به معرفی نکاتی می پردازیم که با یادگیری آن ها تبدیل به یک فرد خوشبین می شوید.

ترشح هورمون شادی با قدردانی کردن

افراد خوشبین معمولا افراد قدردانی هستند. این قدردانی و شکرگذاری کردن باعث شادی و احساس رضایت در آن ها می شود. محققان می گویند شکر کردن باعث ترشح هورمون کورتیزول در مغز می شود. این هورمون حس خوشایند و نشاط را به فرد وارد می کند. اگر می خواهید به یک فرد خوشبین تبدیل شوید دفتر یادداشتی به همراه داشته باشید و هر روز سه نعمتی که به داشتن آن ها افتخار می کنید را در آن یادداشت کنید. تکرار هر روز این تمرین باعث تمرکز روی داشته هایتان و شکرگذاری آن ها می شود. تکرار این تمرین منجر می شود مغز خوشبینانه عمل کند.

تشکر کردن را ورد زبان کنید

مهربانی کردن باعث افزایش دوپامین که یک نوع انتقال دهنده عصبی است می شود. افراد خوشبین معمولا حتی از کوچکترین کارها مانند یک لبخند ساده برای محبت به دیگران دریغ نمی کنند و همیشه در حال تشکر کردن از مهربانی های دیگران هستند. اگر قصد دارید به یک فرد خوشبین تبدیل شوید تمرین تشکر کردن از دیگران را فراموش نکنید. هر روز با کوچکترین کارها مانند فرستادن یک ایمیل تشکر یا خرید یک هدیه کوچک و کمک به دیگران مغز را به سوی افکار مثبت سوق دهید.

صدای خنده تان را زیاد کنید

به گفته محققان خنده بهترین دارو برای درمان تمام بیماری های روحی و جسمی است. خندیدن باعث تولید سروتونین (هورمون سرخوشی و لذت) در مغز می شود. افراد خوشبین اکثر وقت خود را با دوستان خنده رو می گذرانند. برای خوشبین شدن لازم است به کارهای خنده دار، فیلم های کمدی یا حتی یوگای خنده روی بیاورید و خندیدن را جز عادت های روزانه خود قرار دهید.

زبان خود را کنترل کنید

هنگامی که برای موضوعات مختلف شروع به دشنام دادن می کنید نسبت به تمام مسائل بدبین می شوید. افرادی که شخصیت بدبینی دارند معمولا قادر به کنترل کردن زبان خود نیستند. اگر هیچ حرف خوبی برای گفتن ندارید سعی کنید اصلا حرف نزنید. این یکی از نکات مهمی است که همیشه باید به خود یادآوری کنید و هنگام حرف زدن با دیگران در انتخاب کلمات دقت لازم را داشته باشید. اگر دشنام دادن و نالیدن را ترک کنید متوجه سرعت تغییر دیدگاهنتان نسبت به مسائل خواهید بود.

برای خوشبین شدن خیس عرق شوید

یکی از مهم ترین عادت های افراد موفق و خوشبین ورزش کردن است. ورزش تمام مواد شیمیایی مغز مانند اندروفین و سروتونین که باعث احساس لذت و شادی می شوند را افزایش می دهد. برای بالا بردن حس خوشبینی سعی کنید روزانه بیست دقیقه ضربان قلب خود را افزایش دهید. روش های مختلفی از قبیل باشگاه رفتن، ویدئو های آنلاین حرکات ورزشی یا حتی حرکات ساده هنگام انجام کارهای روزانه برای ورزش کردن وجود دارند که جای هیچ گونه بهانه برای تمرین نکردن باقی نمی گذارند.

عینک بدبینی را بردارید

به جاي اينکه در سختي ها احساس ياس و درماندگی کنيد مي توانيد با کمی تامل بر اوضاع واحوال آن طور که مايليد تاثيرگذار باشيد. اگر موفق به انجام اين کار شديد بدانيد که قدمی بزرگ برداشته ايد. البته برداشتن عينک بدبيني و تبديل آن به عينک خوش بينی زمان مي برد و مسلما فرد تمايل دارد از عينک قبلی که به آن عادت کرده، استفاده کند.

سعی کنيد که خود را به عينک جديد عادت دهيد و بدانيد که فقط با عينک خوش بينی است که می توان کمتر احساس نگرانی، عدم اطمينان، ياس و درماندگی کرد. پس بکوشيم تا عظمت نگاه خود را دريابيم و با انرژی مثبتی که در ما نهفته شده است با انرژی موجود کائنات، هم آهنگ و هم آواز شويم.

منبع: طبیب من به نقل از huffingtonpost.com

روانشناسی و سلامت

نظرات شما :

:: ارسال نظر